ITIL® 4 Specialist: Monitor, Support and Fulfil
Arbetar du i en IT-organisation och vill förbättra er förmåga att leverera era driftsatta tjänster så den sker mer effektivt och bidrar till att värdet på tjänsterna ökar? Då är kursen ITIL® 4 Specialist: Monitor, Support and Fulfil perfekt för dig. Den här kursen bygger på och är en fortsättning av ITIL® 4 Foundation och ger dig de rätta kunskaperna och förutsättningarna för att framgångsrikt hantera, optimera och få fem grundläggande ITIL® Service Management praxis att samverka för just det.
Kursen är kombinerad för att under tre dagar täcka dessa fem praxis (fackområden): Service Desk, Service Request Management, Incident Management, Problem Management och Monitoring and Event Management.
Fakta om utbildningen ITIL® 4 Specialist: Monitor, Support and Fulfil
Målgrupp: Kursen riktar sig till dig som arbetar med IT och vill fördjupa din förståelse av hur du effektivt kan hantera, övervaka och stödja driftsatta tjänster, för att öka tjänsternas värde och säkerställa leveranskvalitet.
Förkunskaper: Kursen kräver ITIL® 4 Foundation certifikat.
Kurslängd: 3 dagar, 9.00-17.00
Kursformat: På plats i klassrum, online, hos utbildningspartners eller företagsinternt
Språk: Kursen hålls på svenska med utbildningsmaterial på engelska
👉🏻 Våra företagsinterna kurser kan anpassas efter era önskemål vad gäller kurslängd, kursformat och språk (svenska eller engelska).
Kursmaterial:
Kursmaterialet tillgängligt online och möjligt att ladda ner
De fem olika Practice-böckerna tillgängliga online
Ordlistor (Glossary) med definitioner för alla fem praxis tillgängliga online och möjliga att ladda ner
En Quick Reference Guide som är en kortfattad sammanfattning av kursens innehåll tillgänglig online och möjlig att ladda ner
Certifiering ITIL® 4 Specialist: Monitor, Support and Fulfil
Efter avslutad kurs har du möjlighet att certifiera dig. Certifieringen sker online när du känner dig redo att genomföra testet och du har ett år på dig. Kursavgiften omfattar ett certifieringsförsök.
Kursinnehåll ITIL® 4 Specialist: Monitor, Support and Fulfil
-
Förstå nyckelbegreppen och syftet med alla fem praxis inom Monitor, Support and Fulfil och tydliggöra deras betydelse för att upprätthålla, stödja och leverera tjänster på ett effektivt sätt.
Lär dig vilka faktorer (Practice Success Factors, PSF) och mätetal som är väsentliga för att lyckas med att utvärdera effektiviteten och mognaden hos respektive praxis, så att de bidrar till att tillhandahålla tjänster av hög kvalitet. -
Få insikt i de olika processerna och nyckelaktiviteterna inom varje praxis och lära dig hur du kan integrera dem i din organisations värdeströmmar för att säkerställa en smidig övervakning, robust support och effektivt tillhandahållande av IT-tjänster.
-
Förstå nyckelrollerna inom varje praxis och hur du kan använda dessa praxis effektivt inom din organisation. Utveckla de nödvändiga kompetenserna för att övervaka tjänster, ge support och hantera tjänste-förfrågningar/beställningar på ett effektivt sätt.
-
Hur Information och Teknik kan stödja och möjliggöra att respektive praxis bidrar till förbättringar, genom att tillhandahålla verktyg och system för effektiv övervakning, support och hantering av tjänste-förfrågningar/beställningar.
-
Få insikt om vilken roll partner och leverantörer har i respektive praxis och förstå hur du kan samarbeta effektivt för att förbättra processerna för tjänsteövervakning, support och hantering av tjänste-förfrågningar/beställningar.
-
Hur kraven enligt ITIL Capability model stödjer utvecklingen av varje praxis’ förmåga, säkerställer anpassning till branschens bästa praxis samt organisatoriska krav för effektiv övervakning, support och hantering av tjänste-förfrågningar/beställningar.
-
Vilka rekommendationer som finns för att lyckas med Monitor, Support and Fulfil-praxisarna och förstå hur de stöds av ITIL:s vägledande principer för att säkerställa etableringen av ändamålsenliga och effektiva ITSM-praxisar som bidrar till att nå verksamhetsmålen.
Acknowledgements. ITIL® is a registered trademark of the PeopleCert group. Used under licence from PeopleCert. All rights reserved.
Accredited ITIL 4 training is provided by Olingo (a part of Brivalo), accredited by Peoplecert.