ITIL® 4 Foundation
Vill du ha en stark grund att stå på inom IT Service Management och lära dig de grundläggande förutsättningarna för att skapa, leverera och ständigt förbättra Tjänster som skapar värde för såväl din organisation som för dina kunder och användare?
Då är kursen ITIL® 4 Foundation det perfekta valet för dig och även starten för din resa inom ITIL-ramverket.
Kursen ger dig insikter, kunskaper och en förståelse för hur du kan använda IT Service Management och ITIL på ett modernt sätt för att framgångsrikt hantera nya snabbrörliga krav i en digital värld, samtidigt som du optimerar befintliga tjänsteleveranser med en bibehållen stabilitet och kvalitet.
Fakta om utbildningen ITIL® 4 Foundation
Målgrupp: Alla som arbetar i en organisation som levererar Tjänster, IT-tjänster eller arbetar med Systemutveckling och Systemförvaltning, såväl chefer och andra i ledande positioner som enskilda medarbetare. Oavsett befattning ger denna kurs alla parter en gemensam grund för att förstå IT Service Management och ITIL.
Förkunskaper: Inga särskilda förkunskaper behövs
Kurslängd: 2 dagar, 9.00-16.30
Kursformat: På plats i klassrum (företagsinternt eller hos utbildningspartner) eller online
Språk: Kursen hålls på svenska med utbildningsmaterial på engelska
👉🏻 Våra företagsinterna kurser kan anpassas efter era önskemål vad gäller kurslängd, kursformat och språk (svenska eller engelska).
Kursmaterial:
Kursmaterialet som PDF-filer
Den officiella ITIL® 4 Foundation-boken tillgänglig online
Ordlista (Glossary) med definitioner av termer inom ITIL® 4 Foundation. Även tillgänglig online.
En Quick Reference Guide som är en kortfattad sammanfattning av kursens innehåll tillgänglig online och möjlig att ladda ner
Certifiering ITIL® 4 Foundation
Efter avslutad kurs har du möjlighet att certifiera dig. ITIL är det mest spridda ramverket i världen för Service Management varför en certifiering är erkänd och ofta efterfrågad i de flesta IT-organisationer. Certifieringen sker online när du känner dig redo att genomföra testet och du har ett år på dig. Kursavgiften omfattar ett certifieringsförsök.
Kursinnehåll ITIL® 4 Foundation
-
Du lär dig de grundläggande begreppen och termerna inom Service Management. Du får en förståelse för innebörden av värde, vad som utgör en tjänst respektive produkt, vikten av att förstå kunderna och stödja verksamhetsmålen, vilka intressenter som finns (inte bara kunder) samt komplexiteten i alla parter som är involverade i att skapa och leverera värdeskapande tjänster.
-
Förstå vad ett holistiskt synsätt innebär och varför de fyra dimensionerna är avgörande för effektiv Service Management.
Organisationer och människor
Information och teknik
Partners och leverantörer
Värdeströmmar och processer
Detta gör att du kommer att förstå vikten av en helhetssyn, till exempel vid förändrad styrning av verksamheten, införandet av nya arbetssätt & processer, nya eller förändrade stödsystem eller introduktionen av nya leverantörer.
-
Lär dig om ITIL Service Value System (SVS), som beskriver hur alla komponenter och aktiviteter i organisationen samverkar som ett system för att möjliggöra värdeskapande genom leverans av tjänster. Du får en översikt av SVS med bland annat ITIL:s vägledande principer och hur dessa bidrar till en fokuserad och professionell leverans av tjänster.
Detta gör att du får en förståelse för hur olika typer av aktiviteter används som del av värdeströmmar, understödda av olika praxis för att tillhandahålla och leverera värdeskapande tjänster.
-
Du kommer att lära dig om 15 (av 34) olika praxisar inom ITIL 4 och hur de stödjer en effektiv IT-servicehantering, med ett fokus på följande sju:
Service Desk
Incident Management
Problem Management
Service Request Management
Change Enablement
Service Level Management
Continual Improvement
Du får med detta en förståelse för att ITIL Practices inte är detsamma som processer samt hur olika praxis samverkar med varandra och understödjer de aktiviteter som utförs.
-
Centralt för ITIL 4 är ett kontinuerligt förbättringsarbete. Du får insikt i hur du kan använda en modell för ständiga förbättringar som hjälper din organisation att iterera och utifrån förändrade behov och krav anpassa och förbättra alla delar i sin verksamhet för att möta dess.
Acknowledgements. ITIL® is a registered trademark of the PeopleCert group. Used under licence from PeopleCert. All rights reserved.
Accredited ITIL 4 training is provided by Olingo (a part of Brivalo), accredited by Peoplecert.